کلید حل دشواریهای خونین کشور در کجاست ؟
فخرزاد فخرزاد

اظهار عجز پیش ستم پیشه ابلهیست

                                                            اشک کباب باعث طغیان آتش است

 

                                               ( بیدل )

آقای حامد کرزی در نشست اخیرش با رئیس کمیته خارجی سنای امریکا یکبار دیگر تاکید نمود که نهادهای مبارزه با جرایم سنگین در عملکرد های شان قانون کشورما را در نظر بگیرند تا جلو مداخله خارجی در کشور ما گرفنه شود .

روزنامه واشنگتن پست در یکی از نشریه هایش تذکر بعمل آورده که علت فشار وارد آوردن حامد کرزی بالای نهادهای متذکره گرفتاری احمد ضیا صالحی رئیس مالی شورای امنیت افغانستان که متهم به فساد میباشد بوده که بعد از یک شبانه روز باساس فشار حامد کرزی دوباره از زندان رها شد حامد کرزی درین باره گفته است که این مرد در نیمه شب توسط سی تن افراد مسلح از خانه اش بیرون به زندان انداخته شد که این موضوع روزهای مداخله شوروی را به یادم میاورد و ازهمین لحاظ غرض رهایی آن مداخله کردم آقای عثمانی گفته است که صالحی به فساد متهم است.

لوی سارنوالی کشور میگوید که پرونده صالحی رئیس شورای امنیت افغانستان تحت بررسی قرار دارد .

آقای عثمانی رئیس اداره نظارت مبارزه با فساد اداری از تطبیق راهبرد نظارت با فساد اداری در رابطه به افراد ارشد مقامات ذیصلاح دولتی حرف زده و از افشای نامهای متهمین خود داری نموده یک کارمند که از افشای نامش خود داری کرده گفته است علت عدم تعقیب متهمین مداخله مقامات ذیصلاح بشمول حامد کرزی رئیس جمهور کشور میباشد .

سخنگوی حامد کرزی میگوید ازین هم ما انکار نمی نمائیم که عده از سیاسون کشور در قراردادها روابط نداشته باشند ازین هم انکار نمی نمائیم که عده از مقامات با استفاده از خونبهای آنهائیکه در ولایات غزنی قندهار و سایر ولایات قربانی میشوند صاحب صدها ملیون دالر شده اند آقای فقیریار معاون لوی سارنوالی میگوید عدم تطبیق یکسان قانون در لوی سارنوالی سبب شده که عده از مقامات بلند دولتی مورد پیگرد قانونی نگیرند.

روزنامه واشنگتن پست بتاریخ 1/6/1389 نوشته است .

بیشتر پولهای دزدی شده از طریق میدان هوایی قندهار زیر نظر احمد ولی کرزی صورت گرفته احمد ولی کرزی علت این ادعا را بسته نمودن کمپنی های خصوصی امنیتی و انحلال انها بواسطه حامد کرزی میخواند .

مسولین لوی سارنوالی میگویند بررسی فروندهای وزیران برحال توسط محکمه ویژه بررسی صورت خواهد گرفت میافزایند که لوی سارنوالی صلاحیت فروند وزیران را ندارد ازهمین حال است که یک صدو پنجاه فروند مقامات عالی پیشین دولتی زیر بررسی آنها قرار دارند .

حامد کرزی میگوید در مبارزه با هراس افگنی برد با ماست باید راهای را جستجو کنیم که سبب ایجاد فاصله بین مردم و دولت گردیده است وی یکبار دیگر غرض انحلال کمپنی های خصوصی امنیتی تاکید نمود افزود آنها باعث چالش های گوناگون در کشور گردیده اند .

آگاهان امور در مورد انحللا کمپنی های خصوصی امنیتی بخاطر شک دارند که افراد صلاحیت دار آنها خویشاوندان نزدیک حامد کرزی ٫ برادر مارشال قسیم فهیم ٫ پسران صبغت اله مجددی ٫ استاد برهان الدین ربانی ٫ پادچاه خان زدران ٫ عبدالرحیم وردک وزیر دفاع ملی و غیره مقامات ذیصلاح خوانده شده اند قابل تذکر میدانیم که این خبر بتاریخ 6 سنبله سال جاری از طریق تلویزیون طلوع به نشر رسید.

نهاد بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان فیفا در سومین گزارش خویش شیوه کار کمیسیون انتخاباتی را مورد انتقاد قرار داده میافزاید بعضی از کاندیدان بواسطه افراد زورمند مسلح تهدید میشود شب نامه علیه شان توسط آنها پخش میشود و بعضی از انها از مقامات دولتی استفاده نموده ادامه میدهد که نهاد مذکور یک صدو شش واقعه را درین رابطه به کمیسیون شکایات انتخاباتی خبر داده اما کمیسیون متذکره کدام کاری را انجام نداده وی چالش های امنیتی را بزرگترین تهدید در انتخابات پارلمانی آینده میداند .

وحید عمر در یک مصاحبه اظهار داشت .

مقامات دولتی ٫ والی ها و اعضای پارلمان در فساد اداری متهم میباشند درین رابطه اعضای پارلمان خواهان افشای نامهای متهمین شده جوینده میگوید عده که در کمترین وقت مالک اپارتمانها ٫ بلند منزلها در داخل و خارج کشور شده اند ای کاش که مورد پیگرد قانونی قرار میگرفتند .

اعضای مشرانو جرگه از گسترش تقلب در انتخابات آینده نگران میباشند و یک تن بتاریخ 2/6/1389 در جلسه متذکره اظهار داشت یک تعداد کارت ها خریداری شده و عده دیگر جمع و حریق میشود تا بتوانند حریف خود را ورشکست سازند .

خالد پشتون عضو ولسی جرگه بتاریخ 28/5/1389 در پروگرام امواج آزادی گفت .

کمپنی های خصوصی امنیتی بهترین وسیله مافیای مواد مخدر بوده و آنها باعث گسترش جنگهای خونین در کشور شده اند و قراردادها را جبرا˝ اخذ مینمایند میافزاید یک زمانی به طالبان پول میدهند که بالای قطار اکمالاتی حمله نه نمایند و زمانی دیگر بخاطر متشنج نشان دادن شاهراه برای طالبان مذکور پول میدهند که بالای قطار ها حمله نمایند در ادامه میگوید که نصف پول پرداخت شده به سربازان آنها داده نمیشود از همین سبب است که قوماندانان آنها ده ها ملیون دالر بدست آورده به رقابت های ناسالم در شهرها که سبب اذیت و آزار مردم و تشدید شدن خشونت های گوناگون میگردد دست میزنند که مایه نگرانی صدها هزار هم وطن ما اعمال ناجایز شان گردیده است .

بباور آگاهان امور و مردم عامل دشواریهای فوق ذکر یک عده کشورهای جهان و منطقه بخصوص اداره ای اس ای بوده که با حمایت از هراس افگنان ٫ جنگسالاران ٫ ناقضین حقوق بشر ٫ مافیای مواد مخدر ٫ غاضبین زمین ٫ جنایت کاران سازمان یافته ٫ فساد سالاران ٫ قانون ستیزان ٫ مردم ستیزان ٫ زن ستیزان ٫ فرهنگ ستیزان ٫ تمدن ستیزان توانسته اند سیل های خون را در کشورما جاری به قیمت صدها ملیارد دالر ثروتهای مادی و معنوی مارا غارت قاچاق با دامن زدن انواع خشونت های خوانواده گی و خصومت های قومی ٫ مذهبی ٫ لسانی ٫ سمتی ٫ قومی ٫ حزبی ٫ تنظیمی کشورما را به پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر ومیدان نبرد کشور های متخاصم منطقه و جهان مبدل سازند .

که زرع قاچاق بیشتر از سه هزار و پنج تن تریاک سالانه مثال برجسته آن میباشد که این کار مایه شرمساری برای تمام کشورهای خورد و بزرگ که در کشورما حضور نظامی داشته و دارند میباشد .

بباور ما تازمانیکه ریشه های تروریزم هراس افگنی ٫ قاچاق مواد مخدر ٫ فساد گسترده وغیره از خارج مرزهای افغانستان آبیاری شود ادعای آوردن تامین صلح و ثبات واقعی در کشور یک خیال محض و پندار احمقانه میباشد زیراکه نظامیان پاکستانی از جمله  اداره ای اس ای و حامیان خارجی آنها به هیچ وجه حاضر نبوده و نیستند که یک افغانستان مستقل آزاد ٫ مترقی سربلند در ین گوشه جهان وجود داشته باشد ازهمین لحاظ است که زیرنام مبارزه با تروریزم هراس افگنی مواد مخدر ٫ فساد گسترده ٫ احیا و بازسازی ٫ رشد دموکراسی به جنگ های بی مفهوم در شهرها و روستاها ادامه داده و میدهند در حالیکه مرکز تروریزم و ده ها هزار لانه های آن در آنطرف خط دیورند میباشد.

در رابطه به دشواریهای فوق ذکر و سایر رویداهای مهم هفته اول و دوم ماه سنبله سال جاری دیدگان متفاوت را که مردم و آگاهان امور ارایه کرده اند خدمت خواننده گان گرامی قرار دهم .

مسولین وزارت دفاع ملی و آیساف در نشست اخیرشان از گسترش ناامنی ها نسبت به سال گذشته اظهار نگرانی نمودند.

جوبایدن از حمله برپناهگاه های هراس افگنان غرض نابودی القاعده و جلوگیری از پیشروی طالبان حرف زده و یکبار دیگر برتقویه قوای مسلح افغانستان تاکید نمود .

یک جنرال امریکایی که مسول آموزش قوای مسلح افغانستان میباشد میگوید قوت های افغانستان تا ماه اکتوبر سال آینده حتی توان دفاع از ساحات کوچک را نخواهد داشت زیراکه فیصدی زیاد آنها بی سواد میباشند و فرار از وظیفه دشواریهای زیادی را بوجود آورده است فروش سلاحها بواسطه آنها سبب شده که سربازان را با سلاح چوبی آموزش دهند همچنان ازناحیه مبتلا بودن به مواد مخدره فیصدی از سربازان متذکره نیز یاداوری نموده است                                                                                        این سخنان زمانی زده میشود که خروج سربازان امریکایی از ماه جولای سال 2011 از کشور ما آغاز خواهد شد مردم میگویند ایجاد یک قوای مسلح که از لشکر بیکاران ٫ بی سوادان ٫ کم سوادان ٫ که دسترسی با سلاحهای پیشرفته ٫ مدرن ٫هوایی و زمینی را نداشته نمیتواند خدمات شایسته را در دفاع از حاکمیت ملی ٫ تمامیت ارضی ٫ و استقللال ملی انجام دهد زیراکه بزرگان گفته اند.

افسران و سربازانیکه در میدان تعلیم عرق میریزند در میدان محاربه کمتر خون میریزند .

آقای اسپنتا مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری در مقاله اخیرش که زیر عنوان حلقه گم شده ی جنگ بی فرجام در واشنگتن پست به نشر رسیده .

فشرده مقاله فوق الذکر را در اخیر چنین نتیجه گیری نموده که چند نکته آن را یاداور میشویم .

( متجاوزین فقط یک زبان را میدانند آنها هم زبان قدرت است دوستان و دشمنان را باید با روشنی نام گرفت هیچ استراتیژی جنگی بدون اهداف روشن و تعریف دوستان و دشمنان به پیروزی نرسیده است ما قربانی تروریزم هستیم کشورهای دیگر نیز در منطقه قربانی تروریزم اند و متحد استراتیژیک ما ایالات متحده نیز از اهداف اصلی تروریزم میباشد ازین رو باید کشورهای قربانی تروریزم صف روشن و متحد ضد تروریزم را ایجاد کنند با مدارا و تاریک سازی و هدف گم کردن نمیتوان مردم افغانستان را بسیج کرد ).

مردم میگویند اگر ایالات متحده امریکا و متحدین آن واقعا˝ خواهان تامین صلح و ثبات واقعی در کشور ما می بودند هیچ وقت به خواست اداره ای اس ای قوای مسلح شش صد هزار نفری مارا که مجهز با پیشرفته ترین سلاحهای زمینی و هوایی بود منحل نمیکردند .

جای نهایت تاسف است که ده ها هزار افسران مسلکی ٫ متجرب ٫ تحصیل کرده ٫ دلسوز به وطن کنار زده شده مصروف دست فروشی در روزهای تابستان داغ و زمستان سرد بخاطر پیدا کردن یک لقمه روزی حلال در شهرها به اولاد هایشان میباشند کشور های فوق ذکر ریاکارانه با جمع آوری افراد عده بی سواد زیرنام ایجاد قوای مسلح و آموزش اردو و پولیس حرف زده که در حقیقت این یک فریب و خاک زدن به چشم مردم ما بوده و میباشد یکبار دیگر خاطر نشان میسازیم تازمانیکه بخواستهای اکثریت مردم ما یعنی ایجاد تقویه قوای مسلح ٫ مدرن با جلب افسران مسلکی ٫ تحصیلکرده و بسته نمودن ده ها هزار لانه های تروریزم در آنطرف خط دیورند و ایجاد یک اداره سالم ٫ کارایی ٫ متحد به قانون در کشورما و محدود نمودن صلاحیت های هراس افگنان و غارت گر تن داده نشود و با جابجا نمودن صدها هزار تانک و توپ خارجی نمیتوان به آینده صلح آمیز در کشور امیدوار بود .

به نسبت بمبارد هوایی تواسط امریکایی ها در ولسوالی درزاب ولایت جهوزجان چهار سرباز اردوی ملی کشته دوازده تن دیگر آن زخمی شدند .

آقای نور والی ولایت بلخ از گسترش ناامنی ها در ولایت مذکور خبر میدهد علت آنرا عدم تطبیق عدالت اجتماعی و گسترش قوم گرایی خوانده است .

فرمانده کل ناتو زمانی راهبرد اوباما را در جنگ افغانستان برنده میخواند که به نسبت حمله طالبان بالای پسته های کمپنی امنیت خصوصی ولایت هلمند بیست و دو تن سربازان آنها کشته و چندین دیگر آنها زخمی و اسیر شدند .

مسولین قوای امنیتی از کشته شدن بیست دو و گرفتاری پنج تن طالبان همرای یک موتر مواد منفلقه در ولایت خوست خبر میدهند .

فیدل کاسترو رهبر بازنشسته کیوبا میگوید که اسامه بن لادن توسط ایالات متحده امریکا تمویل میشود .

رسانه های غربی خبری به نشر رسانیده که در آن سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است فیصله دولت افغانستان در رابطه به سوق نمودن آقای فقیریار به تقاعد تعجب آور بوده خواهان تفسیر بیشتر درین رابطه شده اند .

درین رابطه شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان در جلسه مورخ 1389/6/8 خویش اظهارات سخنگوی متذکره را در رابطه به فقیریار تفسیر و تعبیر نادرست و پیرامون قضیه متذکره را غیر مسولانه خوانده و آنرا یک نوع مداخله در امور اداری و قانونی دانسته و ادامه چنین اظهارات را خلاف منافع ملی کشور ارزیابی نموده اند همچنان شایعه پراگنی بعضی از رسانه های داخلی و خارجی را مبنی بر پرداخت معاشات یک تعداد از اراکین دولت توسط سازمان های استخباراتی بی بنیاد و بی اساس دانسته و آنرا نوع تلاش ها برای ایجاد فضای سوظن ٫ بی اعتمادی در جامعه و ایجاد موانع در سر مبارزه با تروریزم دانسته اند .

داکتر رنگین اسپنتا در اعلامیه مطبوعاتی اش زیر عنوان اکاذیب فضل احمد فقیریار که بتاریخ 1389/6/9 از طریق وسایل جمعی به نشر رسیده در بخش آن خواستار مجازات فقیریار مذکور شده وی را مفتری و توطه گر خوانده و ادامه کار دو سال گذشته آنرا در وظیفه اش خلاف موازین قانون در افغانستان دانسته است .  

مردم و اگاهان امور هرنوع اتهام بستن ها و قانون گریزی ها را راه حل اساسی ندانسته خواهان تطبیق قانون بالای مرتکبین جرم بوده و آنرا بهترین وسیله فراهم نمودن قناعت ده ها ملیون شهروندان کشور میدانند .

به نسبت حمله هوایی قوت های خارجی در ولایت تخار ده تن کشته شده اند مردم آنها را بیگناه خوانده میافزایند که بخاطر کمپاین انتخاباتی تجمع نموده بودند و عبدالواحد خراسانی کاندید منتخب ولسی جرگه از جمله کشته شده گان خوانده اند سخنگوی والی تخار این موضوع را نیز تائید نموده اما قوت های آیساف طی یک اعلامیه کشته شده گان را هراس افگنان ازبکستانی خوانده اند .

ده تن پناهجویان افغان که در بین شان کودکان نیز شامل میباشد بواسطه قاچاقبران در نزدیک سرحد کشور ایتالیا غرق ساخته شده اند .

واشنگتن پست یک تعداد رسانه های غربی گزارش را ارایه کرده اند که کابل بانک سه صد ملیون دالر خساره کرده سرمایه آن کمتر از پول متذکره میباشد و علت آنرا خذ پولهای گزاف بواسطه نزدیکان مقامات ذیصلاح دانسته که حالا پرداخته توان آنرا ندارند در مقابل رئیس بانک مرکزی و وزیر مالیه کشور اظهار میدارند که هر قدر پول چه دالر ٫ یورو و افغانی باشد برای مشتریان پرداخته خواهد شد و آنرا وزارت مالیه کشور تضمین مینماید نظر به نشر وسایل اطلاعات جمعی فوق ذکر یک صدو شصت ملیون دالر محمود کرزی ٫ شصت ملیون دالر برادر مارشال فهیم و ده ها ملیون آقای شیرخان رئیس برکنار شده بانک مذکور قرضه اخذ نموده .

درین رابطه خواستیم چند سطر نوشته داکتر حبیب روستا را که در بخشی از کتاب که زیر نام بی کاری و راه حل آن نوشته و در آغاز سال 1389 به نشر رسیده خواننده گان گرامی را در جریان قرار دهیم .

نامبرده نظارت بانک های تجارتی را مکلفیت بانک مرکزی دانسته میافزاید سوال اینجا خلق میشود که آیا د افغانستان بانک واقعا˝ وظیفه خود را جدی میگیرد ؟ ادامه میدهد اگر وظیفه نظارت جدی گرفته میشد بانک ها از لاتری و قمار استفاده نمیکرد رقابت را به صورت درست و اخلاقی مراعات میکرد رقابت باید سالم میبود نرخ بهره باید خیلی کم میبود ٫ قرضه به آنهایی داده میشد که به اقتصاد کشور مفید بود و به صاحبان بانک کدام نزدیکی بیولوژیکی نمیداشت بانک ها باید قرضه های خود را در رشته های تولیدی جهت میداد تا سبب ایجاد کار و اشتغال در کشور شود و سبب رشد اقتصادی کشور گردد امتیاز بهره و قرضه برای بعضی رشته ها داده میشد و ضمانت آنرا تا اندازه بانک مرکزی به عهده میگرفت بانک های تجارتی را باید توسط سیاست پول طوری کنترول میکرد که آنها بااساس خواهش و نیاز شان نرخ بهره را بالا برده نتوانند تا به تاجران و سرمایه داران صدمه نرسد گسترش تجارت بین الملی و صنعت بانک داری را توسط سیاست کریدتی تقویه میکرد تا نیازهای مشتریان بر بانک برآورده میشد و توسط قانون بانک داری باید بیمه پس اندازها برای مشتریان ایجاد میشد تا مشتریان بر بانک اعتماد بیشتر پیدا کنند درین صورت بانک ها پول زیاد را جمع کرده میتوانند و بعدا˝ در اختیار اقتصاد میگذارند و سبب رشد اقتصاد و ایجاد کار و اشتغال در کشور میشود .

به باور مردم و اگاهان امور نه تنها افغانستان بانک وظایف خویش را مطابق طرحهای متذکره انجام نداده بلکه بجای رقابت سالم زمینه را طوری برای فعالیت بانک های دولتی از جمله بانک زراعتی ٫ رهنی و تعمیراتی ٫ صنعتی ٫ و غیره که در خدمت اکثریت مردم افغانستان بودند چنان تنگ تر ساخته که عده آنها غیر فعال و منحل گردیده اند که جبرا˝ آن سالهای سال را در پی خواهد داشت و انجام این کار را مردم افغانستان جفای عظیم برای خود دانسته و میدانند .

اقای اوباما در سخنان اخیرش اظهار داشت .

قوت های ما در افغانستان در یک جنگ شدید روبرو بوده و این جنگ تلفات و ضایعات بیشتر باخود دارد میافزاید با هراس افگنان در افغانستان مبارزه جدی و قاطع صورت گیرد تا افغانستان به پناهگاه دوباره طالبان مبدل نگردد .

اگاهان امور میگویند زمانی اوباما به اهداف فوق ذکر موفق خواهد شد که به ایجاد یک اداره سالم ٫ کارایی متکی به قانون ٫ ایجاد تقویه قوای مسلح ٫ مدرن ٫ مسدود نمودن لانه های تروریزم در آنطرف خط دیورند و محدود نمودن صلاحیت های عاملین فساد گسترده ٫ تریاک سالاران ٫ جنگ سالاران ٫ ناقضین حقوق بشر ٫ جنایت کاران سازمان یافته ٫ غاضبین ملیون ها هکتار زمین های دولتی و غیر دولتی کار موثری را انجام دهد .

مسولین خبر میدهند که مواد کمیایی زهردار در جریان لابرتوار در خون دخترانیکه اخیرا˝ در شهر کابل مسموم شده بودند دیده شده میافزایند این مواد کمیایی زهردارد بواسطه طالبان در مکاتب شهر کابل پاش داده شده بود .

درحالیکه مردم مسلمان افغانستان مصروف ادای ماه مبارک رمضان با خواندن تراویح ختم های قرانکریم و دعاها میباشند باوجود تشدید شدن ناامنی ها ٫ مشکلات اقتصادی از ناحیه بیکاری و بلند رفتن صعود قیمت آنها را سخت نگران ساخته است چند روز قبل من در یکی از ولسوالی های شمال ولایت کابل به چشم سرمشاهده کردم که چندین فامیل در ایام روزه افطار غذای خوردن نداشتند دو کیلو بادنجان سیاه را از روی مجبوریت همرای پوست آن در آب جوش داده بودند یک قاشق روغن و نان خشک هم نداشتند اولادهایشان درین تابستان گرم توت بارش زده را میخوردند صدها هزار هموطنان ما در گوشه و کنار کشور مانند آنها به سرنوشت غم انگیز دچار میباشند .

دهقانان ولایت هرات به نسبت نبود بازار پیاز زعفران شکایت دارند آنها میگویند موسسات بجای تولیدات آنها زعفران     بی کیفیت خارجی را خریداری مینمایند .

کطب خان رئیس اتحادیه مالداران شهر کابل میگوید در حالیکه در نقاش یا مال بازار کمپنی شهر کابل روزانه دو هزار مالدار بیش از شش هزار راس گاو و گوسفند وسایر حیوانات را بفروش میرسانند باوجود تقاضای مکرر تاهنوز درمنطقه مذکور مسجد ٫ چاه آب ٫ کلنیک حیوانی ٫ تبیله نگاهداری حیوانات ٫ کاهدان وجود ندارد روازنه بیش از بیست راس حیوانات ضایع میشوند و به نسبت آلوده شدن فضا جای متذکره به یک کثافت خانه مبدل شده صدها تن روزانه به امراض های مختلف مبتلا و مالداران مجبور میشوند یک بشکه آب پنج لیتره را پانزده افغانی خریداری نمایند .

خانجان الکوزی معاون اتاقهای تجارت و صنایع کشور میگوید به نسبت عدم حمایت از تولیدات داخلی بیش از یک صدو پنجاه موسسات بزرگ و کوچک در ولایت قندهار غیر فعال گردیده هزاران کارگران آن بیکاره شده از روی مجبوریت به کشورهای همسایه دوباره مهاجر شده اند اتحادیه پیشه وران ولایت هرات به نسبت تورید دستمال های بی کیفیت ابریشمی از خارج کشور اظهار نگرانی نموده میافزایند این کار سبب سقوط بیش از دوصدو پنجاه دستگاه تولیدی دستمال های متذکره در آن ولایت گردیده است .

مسولین وزارت فواید عامه از اسفالت یک هزار کیلومتر سرک در سالهای آینده خبر میدهند ازینکه هزاران کیلومتر سرک توسط شرکت های خصوصی در سالهای گذشته از مواد بی کیفیت اسفالت شده در کمترین وقت از بین رفته است ازین لحاظ به تصمیم فوق ذکر مردم امیدوار نمیباشند .

در حالیکه مردم خانم دلیل سرپرست وزارت صحت عامه را یک خانم دلسوز به وطن مردم و فعال میخوانند اما هنوزهم هزاران خوانواده ماهوار غرض تداوی به کشورهای همسایه بخصوص پاکستان سفر نموده عده زیاد آنها بخاطر علاج امراض های مختلف بخصوص شعا دادن امراض سرطانی مجبور بفروش اشیای خانه زیورات ٫ ملک و زمین  میشوند .

مردم میگویند جای تاسف است که چهل دو کشور جهان نخواست با آوردن چند پایه ماشین شعا هزاران خوانواده را ازین سرگردانی نجات دهند .

در حالیکه عملکرد شهرداری از ناحیه اسفالت جاده ها و دور کردن بندش راها توجه مردم و رسانه ها را بخود جلب کرده شهردار مذکور دریک مصاحبه تلویزیونی اظهار داشت در حالیکه من انجینر سرک سازی هستم به نسبت نبودن لابرتوار نمیتوانم از اسفالت سرک ها در آینده با مواد که کیفیت آن تکمیل باشد تضمین نمایم .

مردم میگویند تازمانیکه از شرکت های خصوصی حمایت صورت گیرد دلسوزی شاروال کابل نتیجه مثبت در پی نداشته زیراکه بزرگان گفته اند به یک گل بهار نمیشود .

شصت وهفت تن شاگردان نسوان منطقه کارته نو شهر کابل بتاریخ 2/6/1389 مسموم شدند بتاریخ 6 سنبله مکتب دیگری در همان منطقه نیز مسموم گردید .

به نسبت برخورد در ولایت بادغیس بین پولیس و آموزگاران هسپانوی دو تن پولیس و یک تن از آموزگاران هسپانوی کشته شد مردم محل در واکنش به موضوع فوق ذکر دست به مظاهره زدند در نتیجه فیرها چهارده تن از مردم محل زخمی شدند این موضوع بتاریخ 3/6/1389 از طریق تلویزیون طلوع به نشر رسید .

مردم از ناحیه بسته شدن بیش از نه صد مراکز انتخاباتی در سراسر کشور سخت نگران بوده تصمیم متذکره را غیرعادلانه میخوانند میگویند در نقاط مثل بامیان از ناحیه امنیتی مشکلات وجود ندارد شصت و نه مرکز در آنجا بسته شده اما در نقاط که امنیت وجود ندارد در مورد بستن مراکز متذکره اقدام لازم نکرده اند.

عده از اشتراک کننده گان گفتمان تلویزیون طلوع گفته اند در حالیکه مخالفین مسلح در هفتاد فیصد نقاط کشور مستقیم یا غیر مستقیم حاکم بوده پس چطور میتوان به تدویر یک انتخابات شفاف امیداور بود .

مردم میگویند بباور ما با راه پیدا کردن جنگسالاران ٫ مافیای مواد مخدر ٫ فساد سالاران ٫ ناقضین حقوق بشر ٫ زورمندان در پارلمان آینده کشور مردم و کشور یکبار دیگر بسوی قهقرا سوق خواهند شد .

مردم میگویند افسوس صدها افسوس بحال مردم که گروهای فوق ذکر بالای سرنوشت شان حاکم شوند و تصامیم اتخاد نمایند این است ثمره دموکراسی کشورهای غربی در افغانستان .

رسانه ها از موجودیت یک هزار و پنجاه زندانی در محبس قندهار خبر میدهند که اکثریت شان جنایی بوده به مواد مخدر مبتلا میباشند مردم میگویند تعداد جوانان مبتلا به مواد مخدر در ولایت قندهار روبه افزایش بوده علت آنرا ادامه جنگهای خونین ٫ فقر ٫ بیکاری ٫ عدم دسترسی به تحصیل ٫ تداوی مجانی ٫ عدم حاکمیت قانون ٫ عدالت اجتماعی ٫ گسترش فرهنگ معافیت ٫ فساد گسترده ٫ عنعنات ناپسندیده و رسم و رواجهای کمرشکن که سالهاست عده زیاد را از مزایای پیوند دوستی و ایجاد خوانوادگی محروم ساخته رنج برده مرگ تدریجی را سپری مینمایند خوانده اند .

آگاهان امور جامعه جهانی را در جنگ افغانستان شکست خورده میدانند .

بباور ما هرزمانیکه کشورهای بزرگ ازجمله ایالات متحده امریکا از برخورد دوگانه دست بردارد و به عوض گوش دادن به نظریات خصمانه اداره ای اس ای و حامینان خارجی آنها بخواست معقول انسانی اکثریت مردم افغانستان تن دهند بجای مصارف گزاف نظامی استخباراتی ٫ رقابت های سالم ٫ علمی ٫ تخنیکی ٫ اقتصادی ٫ فرهنگی را جایگزین آن سازد تا مردمان کشور و منطقه بتوانند در یک فضای صلح ٫ ثبات واقعی زیست نمایند دیگر عده از گروهای دهشت افگن که دست پرورده جنگ افروزان مافیای مواد مخدر بین المللی و کشورهای توسعه طلب میباشند یک روزهم تاب و توان مقابله را با قوت های افغانی و خارجی نخواهد داشت با تاسف باید گفت که کشورهای متذکره از جمله ایالات متحده امریکا و متحدین آن تاهنوز در جنگ مبارزه با تروریزم هراس افگنی مواد مخدر ٫ فساد گسترده احیا وبازسازی ٫ رشد دموکراسی در کشورما صادق نبوده و نمیباشند بخاطر دست یابی به ثروتهای مادی و معنوی کشورهای منطقه از جمله ذخایر بزرگ نفت گاز آسیای میانه چشمان حق بین خود را از دست داده اند .

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرمهای سنگین سازمان ملل متحد از افزایش تولید مواد مخدر و جوانان معتاد اظهار نگرانی نموده میافزاید در افغانستان در حال حاضر یک ملیون تن که اکثریت شان را جوانان تشکیل میدهند مبتلا به مواد مخدر میباشند علت آنرا فقر بیکاری دانسته درین رابطه همکاری جامعه جهانی را یک نیاز جدی میداند در ادامه میگوید سالانه سه هزار و پنج تن مواد مخدر از افغانستان به کشورهای جهان قاچاق میشود .

نظر به تجارب چند سال گذشته مردم آموخته اند که گردانندگان سازمان ملل متحد صرف با دادن شعارهای میان تهی منحیث افزار کاری کشور های بزرگ در رابطه به کشورما عملکرده اند ازهمین لحاظ است که در بین ده ها ملیون مردم رنج دیده ما این نهاد اعتبار خود را از دست داده است .

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی به نسبت راه یافتن ناقضان حقوق بشر در پارلمان آینده اظهار نگرانی نموده کمیسیون حقوق بشر نیز درین رابطه اظهار نگرانی نموده نماینده کمیسیون شکایات انتخاباتی میگوید بدون تصمیم محکمه کاری را انجام داده نمیتوانند مردم میگویند گرداننده گان امور و حامیان خارجی شان نمیتوانند با اظهارات ریاکارانه رفع مسولیت نمایند .

مسولین اداره سی ای ای گفته اند که نیم از کارمندان دفتر ریاست جمهوری در مقابل اخذ پول با آنها همکاری استخباراتی مینمایند داکتر اسپنتا میگوید .

که همکاری استخباراتی به کشورهای خارجی در افغانستان مطابق قانون یک جرم است .

درین رابطه رازق مامون ٫ فکور و مهین پور نظریات ارایه نموده اند که فشرده آنرا یاداور میشویم .

آنها میگویند که کشورهای منطقه و جهان در هرزمان توانسته اند بخاطر تطبیق اهداف شان افراد دلخواه خویش را در مهرهای اساسی جابجا سازند که تشدید شدن خونریزیها چندین دهه گذشته ثمره کار آنها بوده میافزایند هرزمانیکه دولت ها به دلخواه آنها عمل نکرده اند غرض سقوط آنها ادارات استخبارات خارجی پلان گذاری نموده و آنرا از پا در آورده اند درین باره سقوط دولت محمد داود خان و دوکتور نجیب اله شهید را مثال داده اند .

سخنگوی ریاست جمهوری این نوع ادعا ها را یک اهانت به دولت افغانستان خوانده و نشر آنرا بخاطر آمدن صلح در کشور مفید نمیداند .

باوجودیکه کشور و مردم ما درین اواخر در یک آزمون بزرگ و نهایت خطرناک قرار گرفته است عده از قلم بدستان خیره نگاه از جمله آقای رازق مامون بخاطر منحرف ساختن اذهان ده ها ملیون مردم کشور از وضع موجود طبق سناریوی بیرون مرزی ها به پخش و نشر جعلیات ویک سلسله اسناد آغاز نموده تا بتواند اعمال گذشته و حال خود و یاران خویش را چند روز دیگر با کتمان کردن حقایق تاریخی از انزار مردم و جهانیان پنهان سازد .

یکی ازین اسناد جلد دوم کتاب رازهای خوابیده بوده که نامبرده با آخرین توان با بستن اتهامات بی مورد به بزرگان صادق کشور در رابطه به خنثی سازی کودتای شهنواز تنی و سقوط دادن دولت دوکتور نجیب اله شهید افراد و اشخاص مورد نظر خویش را با قلم پردازی ها چنان بزرگ جلوه داده که مردم افغانستان ممکن است سالهای سال از جاگزین ساختن بدیل آن عاجز باشند در حالیکه مردم رنج دیده افغانستان بخصوص مبارزین راه ترقی و آزادی به اکثریت رهبران گذشته خویش از جمله دوکتور نجیب اله شهید و سایر مبارزین راه آزادی ٫ ترقی که جانهای شرین خود را با سربلندی در راه دفاع از مردم و وطن قربانی نموده اند احترام داشته و دارند .

اظهار میدارند بودند و هستند یک عده افراد و اشخاص که به نسبت عدم درک توده های ملیونی از عقاید و احساسات پاک آنها استفاده ناجایر نموده با کسب شهرت و قدرت کاذب توانستن جامعه را دریک مقطع زمانی از مسیر حرکت اصلی آن منحرف سازند که جاری شدن سیل های خون و غارت هزاران ملیارد دالر ثروتهای مادی و معنوی کشور و سایر جنایات نابخشودنی که هنوزهم ادامه دارد ثمره تلخ کارهای نابخردانه آنها بوده و میباشد .

اما بمرورزمان با بلند رفتن آگاهی مردم و درک آنها از حقایق دیگر آنها نتوانسته و نمیتوانند به وضع موجود ادامه دهند ازهمین لحاظ است که مانند انسانهای گیرمانده در طوفان غرض نجات خویش به هر خس و خاشاک دست زده و میزنند به عقیده ما پخش و نشر جعلیات آقای مامون وسایرین درین رابطه یکی از مثالهای برجسته و ادامه  کارهای ناشایسته گذشته و حال آنها میباشد .

چیزیکه مایه خرسندی ما میباشد آقای مامون در تهیه نوشته هایش از اتهامات کاذبانه و بی محتوای عده از افراد معلوم الحال فرصت طلب تشنه قدرت و این الوقت  استفاده نموده .

یکبار دیگر به آنهائیکه تاهنوز به قدسیت قلم پی نبرده اند وقت گرانبهای خود را بخاطر تشدید نمودن انواع خصومت ها و خشونت ها در کشور بمصرف میرسانند خاطر نشان میسازیم .

که نمیتوان با سیاه کردن هزاران کده کاغذ و بستن ملیونها اتهامات بی مورد محبت عشق پر شور و آتشین مبارزین راه آزادی ترقی برادری و برابری کشورما و بخصوص آنهائیکه پرچم مبارزه را در سراسر کشور بخاطر رسیدن به قله هایی شامخ پیروزی آگاهانه و صادقانه بلند کرده اند از قلب های گرم ده ها ملیون مردم حق شناس و با دیانت ما لحظه هم دور ساخت زیراکه تسخیر قلب های مردم کاریست دشوار نهایت  پرافتخار .

درین رابطه یک سطر شعر مرحوم ناصر خسرو شاعر و مبارز نامدار کشور را بخوانش میگیریم .

نیست در جهان از آن پاکیزه کسی                                                          

                                               که هست او سوی متهم - متهم

خلاصه اینکه مردم و اگاهان کشورما علت دشواریهای فوق ذکر را موجودیت هراس افگنان ٫ ناقضین حقوق بشر ٫ جنایت کاران سازمان یافته ٫ مافیای مواد مخدر ٫ اقتصادی ٫ زمین ٫ جنگسالاران ٫ عاملین فساد گسترده ٫ قانون ستیزان ٫ مردم ستیزان ٫ فرهنگ ستیزان ٫ تحول ستیزان که ریشه های آن در خارج از مرزهای کشور آبیاری میشود دانسته و میدانند .

میافزایند کلید حل دشواریهای فوق ذکر هنوزهم در دست کشورهای بزرگ از جمله ایالات متحده امریکا و متحدین آن بوده جای تاسف است که بخاطر خشنودی بیشتر اداره ای اس ای و سایرین تاهنوز نخواسته اند با کلید دست داشته خویش دروازه های صلح امنیت ثبات و ترقی را بروی ده ها ملیون مردم ما باز نمایند .

بباور ما حالا وقت آن رسیده که مبارزین راه آزادی ترقی کشور در هرجائیکه هستند بخاطر دستیابی به آن کلید حیاتی و سرنوشت ساز کشورما گام های صادقانه را که عبارت ایجاد یک اداره سالم کارایی ٫ متکی به قانون ٫ مسدود نمودن ده هاهزار لانه های تروریزم در آنطرف خط دیورند ٫ تقویه قوای مسلح مدرن و محدود نمودن صلاحیت های گروهای جنگ سالاران ٫ ناقضین حقوق بشر ٫ عاملین فساد گسترده ٫ غاضبین ملیون ها هکتار زمین ٫ جنایت کاران سازمان یافته ٫ تریاک سالاران و حامیان خارجی آنها میباشند بردارند .

باید دانست که بخاطر رسیدن این اهداف بزرگ و نهایت انسانی و افغانی به اتحاد و هم بستگی همه نیروهای که خواهان یک افغانستان سربلند و مترقی میباشند نیاز اساسی و جلب همکاری نیروهای صلح طلب و ترقی پسند جهان از جمله نهادها ٫ سازمانها و پارلمانهای کشورهای منطقه و جهان یک امر حیاتی درین رابطه شمرده میشود .

درغیر از آن با تشدید شدن بحرانها و فرو رفتن در کام هراس افگنان ٫تریاک سالاران و فساد سالاران نمیتوان از افغانستان آزاد سربلند در روی سیاره ما نامبرد .

بزرگان ما گفته اند .

     بعد از مردن کفن پاره کرده سودی ندارد      .


September 5th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات